Gıda Teknolojisi – Röportaj

Çikolata ve Şekerleme Sanayi için önemli bir tedarikçi konumundayız

GIDA TEKNOLOJİ DERGİSİ… Ayın Dosyası

Kurulduğu 1985 yılından bu yana gıda ve içecek sektörüne yeni ve yenilikçi ürünlerle hizmet veren Rotel İç ve Dış Ticaret, 1995’ten itibaren gıda üreticilerine, kaliteli gıda katkı ve içerik maddelerini güçlü teknik altyapısı ve lojistik desteği ile kesintisiz ulaştırıyor. Rotel İç ve Dış Ticaret Teknik Müdürü Gıda Mühendisi Filiz Çakıcı, Rotel’in ürün gamı arasında bulunan kakao tozu, kakao kitlesi (likör), kakao yağı, endüstriyel çikolata ürünleri , yumuşak şeker ve reçeller için pektinler, stabilizör sistemleri ve doğal renklendiriciler ile firmanın çikolata, şekerleme, bisküvi, pastacılık ürünleri ve dondurma sanayi için vazgeçilmez bir tedarikçi konumunda olduğunu dile getiriyor.

Gıda sektörüne sunmakta olduğunuz katkı maddeleri ve içerikleri hakkında bilgi verebilir misiniz?

Firmamız 1995 yılında Archer Daniels Midland (ADM) firması ile başladığı soya proteinleri ve lesitin gibi ürünlerin tedariki serüvenine, dünya pazarının büyük ve önemli oyuncularını katarak, bugün uluslararası ve ulusal pazarımızın önemli üreticileri için onaylı tedarikçi konumuna gelmeyi başarmıştır. Rotel, ADM’in 100 yıllık kakao markası DeZaan, yanı sıra Schokinag ve Unicao markaları altında bulunan yüzlerce çeşit kakao tozu, ayrıca kakao kitlesi, kakao yağı ve çikolata çeşitleri barındıran geniş bir ürün gamı ile ülkemizdeki çikolata, bisküvi, pastacılık ürünleri ve dondurma sanayi için vazgeçilmez bir tedarikçi konumundadır. Aynı zamanda değişen dünya trendlerini yakından takip etmeye çalışarak, daha çok sürdürülebilir doğal kaynaklardan elde edilen katkı ve içerik maddelerinin düzenli sağlanabilmesi için ciddi bir lojistik altyapı geliştirmeye devam ediyoruz.

Dünyanın önemli stabilizör tedarikçilerinden olan FMC Health & Nutrition firması ile ürün gamımız çok amaçlı stabilizörler (aljinat, karagenan, mikrokristalin selüloz) şekerleme ve reçel sanayi için pektinler ve en önemlisi gıda sektöründe gittikçe önem kazanan ve kullanımı yaygınlaşan doğal renklendiriciler ile zenginleşmiştir. Yine doğal içeriklerden biri olan ve sığır derisinden elde edilen jelatin, PB Gelatins olan işbirliğimiz dahilinde tedarik ettiğimiz ürünler arasında yer alıyor. Yıllardır et sektörüne tedarik ettiğimiz Haifa Chemicals üretimi fosfatlar halen tamamlayıcı ürünlerimiz arasında bulunuyor. Çikolata ve şekerleme ürün grubumuzu tamamlanmak için İngiliz Thew Arnott firmasından çikolata draje ve jeli şekerlerin parlatılmasında kullanılan parlatıcı ve cilalama maddelerini getiriyoruz. ADM Canada ile buğday nişastası çalışıyoruz. Yakın zamanda önemli bir stabilizör firmasının, dondurma stabilizörlerini de Türkiye ‘de tanıtmaya başlayacağız. Numune çalışmalarımız devam ediyor. Yine yumurta ve yağ ikamesi sağlayan lif bazlı çözümlerle de proje çalışmalarımız devam ediyor. 2008 yılından beri, bizim için en yenilikçi ürünlerden biri olan Fibersol-2 diyet lifinin tedariğiyle ilgili Matsutani firması ile işbirliği içerisindeyiz ve bu ürünün ülkemizde geleceğin ürünü olacağına inanıyoruz.

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE İNANAN FİRMALARLA ÇALIŞIYORUZ

Bu ürünleri gıda sanayinde hangi alanlara sunuyorsunuz? Satış ve pazarlama stratejileriniz hakkında bilgi verebilir misiniz?

Daha önce biraz özetlemeye çalıştığım gibi, ağırlıkta bisküvi, çikolata, pastacılık ürünleri, şekerleme, süt ve dondurma sanayi, et sanayi ve ayrıca ürün gamımızın ileride önemli kalemlerinden olacağına inandığımız doğal renklendiriciler ve Fibersol-2 diyet lifi ile içecek sanayi olmak üzere, pek çok sektöre yönelik ürün tedarik ettiğimizi söyleyebiliriz.  Firmamız insan ve lojistik yatırımı olan, finansal yönden güçlü, sektörümüzün saygın tedarikçileri arasında bulunuyor ve vizyonumuz sadece basit bir satıcı olarak ürün tedarik etmekten öte anlamlar içeriyor. Dünyadaki kısıtlı doğal kaynakların verimli kullanılması gerektiğine inanıyoruz ve tedarikçilerimizi seçerken, sürdürülebilirlik konusunda politikaları olan ve buna yatırım yapan firmaları tercih ediyoruz. Bu beraberinde bir kalite algısı getiriyor. Gerek ürün gerekse de tedarikçi anlamında arkasında durabileceğimiz, güvenebileceğimiz firmalarla yolumuza devam ediyoruz. Bugün var, yarın yok firmalardan ve saygınlığımıza gölge düşürecek ürün ve uygulamalardan mutlak surette kaçınıyoruz. Sürdürebilirliği sadece hammadde için değil, aslında ülkemiz koşullarında tedarikçiler için de geçerli bir kavram olarak yorumluyoruz ve Rotel olarak sektörde devamlılığı olan bir firma olmak için uğraş veriyoruz. Bunu kesintisiz ürün tedariki sağlayarak, verdiğimiz sözlerde durarak, sorunlar karşısında teknik destek vererek, birlikte ürün geliştirme, iyileştirme çalışmaları yaparak sağlamak için çabalıyoruz.

Bu çalışmalara örnek vermek gerekirse, firmalarımızdan FMC’nin İstanbul’da bulunan inovasyon merkezinde, şekerlemede pektin ve doğal renklendirici kullanımı ve ısıya dayanaklı kek dolguları ile ilgili, sektörümüzün değerli üreticilerinin AR-GE bölümlerine uygulamalı eğitimler verilmesine destek olduk.  Böylece karşılıklı paylaşımları artırarak herkes için kazan-kazan durumu yaratmaya çalışıyoruz.

FİBERSOL-2 GÜNLÜK LİF İHTİYACININ BİR BÖLÜMÜNÜ KARŞILIYOR

fibersol-1Rotel olarak tamamı suda eriyebilen, şeffaf diyet lifi Fibersol -2’yi Türkiye’ye getirdiniz. Bu ürünün yapısı ve özelliklerinden bahseder misiniz?

Fibersol-2, Matsutani firması tarafından Japonya’da geliştirilmiş, herhangi bir sıvı sistemde ve/veya suda bir kalıntı bırakmaksızın %100’ü çözünen benzersiz bir diyet lifidir ve lifçe zengin gıdaların üretimi için tasarlanmıştır. AOAC metotlarına göre diyet lifi içeriği minimum %90 olarak ölçülmüştür. Gerisi nem ve bir miktar karbonhidrattan oluşuyor. Avrupa Birliği komisyon direktiflerine göre, enerji değeri 2 kcal/gram olarak kabul edilmektedir. Japonya ve Avrupa dışında, ABD’de uzun zamandır Matsutani–ADM işbirliği ile üretilip pazarlanmaktadır. Fibersol-2’yi herhangi bir soğuk veya sıcak içeceğin içine koyduğunuzda anında eriyor, herhangi bir tat, renk, koku oluşturmuyor ki bu özelliği onu benzersiz yapıyor. Gıda sistemlerine mükemmel bir teknolojik uyum göstererek, kolaylıkla ürünlere katılıp, insanların günlük lif ihtiyaçlarını karşılamaya yardımcı oluyor. Sıcaklık, yüksek asitlik, donma ve çözünmeye karşı gösterdiği stabilite Fibersol-2’yi diğer liflerden ayırarak, sütten yoğurda, asitli içeceklerden meyve suyuna, fırın ürünlerinden ekmeğe, dondurmadan bira ve diğer maltlı içeceklere kadar geniş bir ürün yelpazesinde kullanımını mümkün kılıyor. Ayrıca gıdalar için lif takviyesi olarak kullanılmasının dışında, yüksek yoğunluklu tatlandırıcıların kullanıldığı “light” tabir edilen diyet ürünlerde, bu tatlandırıcılardan gelen olumsuz metalik tatları maskeleyerek, ürünlerin ağız hissini iyileştiriyor. Tamamı çözünebilen Fibersol-2, tüm bu özellikleri ile suda çözünmeyen veya suda çözünse bile gıda üretimine teknolojik uyum problemi gösteren diğer liflerden ayrılıyor.

Lif konusu ülkemiz için henüz çok üzerinde durulan bir konu olmamakla birlikte, artık lifce zengin gıda tüketiminin geliştirilmesinin, bağırsak sağlığı ve boşaltım sistemi açısından faydaları konuşuluyor, yazılıyor. Fibersol-2, lif takviyesi olması dışında, özellikle Japonya’da FOSHU (Foods For Specified Health Uses) onaylı gıdaların içeriğinde, pek çok klinik çalışmalarla ispatlı sağlık beyanları vermek için kullanılıyor. Bunlardan bazılarına örnek vermek gerekirse, bağırsak hareketlerini iyileştirmesi ve düzenli boşaltım sağlaması, yemek sonrası kandaki ani glikoz yükselmelerini engellemesi ve trigliserit seviyesini düzenlemesi, vücutta yağ birikimini engellemesi gibi günlük önerilen tüketim miktarına bağlı, ürün etiketlerinde belirtilebilecek sağlık beyanları bulunuyor.

SEKTÖRDEN OLUMLU TEPKİLER ALDIK

Fibersol’ün tanıtımı ve pazarlanmasıyla ilgili nasıl bir çalışma yapmayı düşünüyorsunuz? Hangi sektörlere sunacaksınız?

Sektörümüzün değerli firmalarının AR-GE ve pazarlama bölümleri için geçen sene Matsutani firmasının desteği ile gerçekleştirdiğimiz seminerimiz, tanıtım faaliyetlerimizin ilki oldu. Sonrasında konu ile ilgili olduğunu düşündüğümüz firmalara birebir tanıtımlar ve sunumlar yapmaya devam ettik ve ediyoruz. Öncelikle AR-GE bölümlerinin Fibersol-2’ye çok olumlu baktıklarını ve heyecanlandıklarını belirtelim. Ülkemizde genel problem, yeni ve fonksiyonel ürünlere sağlıklı bir pazarlama yaklaşımı ve satış politikası oluşturulamaması ve doğal olarak AR-GE birimlerinin yeni ürün projelerinin daha başlamadan fikren sonlandırılması oluyor. Bu döngüyü kırabilmek için AR-GE’lerle birlikte pazarlama birimlerini de görüşmelerimize dahil etmek ve ürünün toplum sağlığı açısından önem ve gerekliliğini, dünya pazarlarındaki ürün örnekleri eşliğinde sunmak gayretindeyiz. Özellikle şekerleme pazarından lif takviyeli yumuşak veya sert şeker taleplerinin olmasına seviniyoruz. Şimdilik daha çok Amerika ve Avrupa pazarlarına yönelik  ihracat ürünleri için bu talepler gelse de ülkemiz gıda sanayi içinde bu ürünün önem kazanacağına inanıyoruz. Lif takviyesi olmasının dışında, özellikle düşük glisemik indekse sahip gıdaların tasarlanmasında, Fibersol-2  formül değiştirmeksizin kolay kullanım avantajı sunarak rakip ürünlere göre ciddi avantaj sağlıyor. Yine klinik çalışmalarla ispatlı yağ akümülasyonunu engelleme özelliği sayesinde obezite ile mücadele de öne çıkacak bir ürün olduğunu düşünüyoruz.  Bunun yanı sıra, toplumdaki lifli gıda tüketimi algısını geliştirmek için diyetisyenlerle ve beslenme uzmanları ile ortak çalışmalar yapıyoruz. Yakında konuyu sağlık bakanlığı ile de paylaşmayı planlıyoruz.